Sunday 22 July 2012

Pewaris al-Qur'an



Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: "Dan kitab (al-Qur'an) yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) ialah yang benar (segala-galanya) yang tetap mengesahkan kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui dengan sedalam-dalamnya akan keadaan sekalian hamba-Nya, lagi Maha Melihat dan Memerhati. kemudian Kami wariskan kitab itu kepada orang yang Kami pilih daripada kalangan hamba-hamba Kami" (Surah Fatir 35: 31-32)

Imam Muhammad Mutawalli al-Sha'rawi menyatakan bahawa frasa "Kami wariskan" mempunyai hubungan dari segi tanggungjawab meneruskan misi risalah yang telah dipikul oleh Baginda s.a.w.

Beliau seterusnya merujuk kepada ayat 143 surah al-Baqarah, mafhumnya:
"Dan demikian (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami menjadikan kamu (Wahai umat Muhammad) umat pilihan yang unggul, supaya kamu layak menjadi saksi kepada umat manusia (tentang perkara yang benar dan salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu."

Imam al-sha'rawi menyatakan:
" Kita merupakan pewaris kepada Muhammad s.a.w. Jadi sesiapa sahaja yang mengetahui sesuatu hukum, maka dia wajib menyampaikannya. Rasulullah s.a.w. menjadi saksi kepada golongan yang sampaikan (risalah tauhid) dan umat Baginda pula akan menjadi saksi atas umat manusia yang telah mereka sampaikan dakwah."

Misi Agung


Dalam ayat ini juga, Allah s.w.t menegaskan bahawa umat ini telah "dipilih" oleh Allah s.w.t untuk maksud yang sangat besar iaitu mewarisi al-Qur'an serta misi Baginda Rasulullah s.a.w. mengajak manusia kepada hidayah al-Qur'an.

Al-Qur'an diturunkan untuk menjadi petunjuk kepada sekalian manusia. Allah s.w.t berfirman, mafhumnya:
"Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Qur'an dan menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan salah." (surah al-Baqarah 2:185)

Tentulah al-Qur'an ini bukan terbatas untuk masyarakat arab pada zaman Rasulullah s.a.w. Sejarah menyaksikan hayat Rasulullah s.a.w hanya 63 tahun. malah setelah dilantik menjadi rasul pun, tempat yang paling jauh Baginda sampai ialah Tabuk. Jika demikian, bagaimana al-Qur'an dan petunjuknya ini boleh berkembang dan sampai kepada orang india, china, eropah, afrika, melayu dan sebagainya?

Jelas disini, kita sebagai pewaris-pewaris al-Qur'an daripada Baginda Rasulullah s.a.w bertanggungjawab untuk menghayati dan mengamalkan isinya serta bangun atas usaha menyebarkan kemuliaan yang dibawa oleh al-Qur'an sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh para sahabat terdahulu. 

Tauliah daripada Allah

Umat ini sebenarnya telah ditauliahkan oleh Allah s.w.t untuk berdakwah atau menyeru orang lain kepada Allah s.w.t, persis tanggungjawab yang telah diberikan kepada para nabi dan rasul.
Allah s.w.t menyatakan dengan jelas melalui firman-Nya yang bermaksud: "katakanlah (wahai Muhammad): inilah jalanku dan orang yang menurutiku, (iaitu) menyeru manusia kepada Allah berdasarkan keterangan dan bukti yang nyata. Maha Suci Allah (daripada segala iktikad dan perbuatan syirik)dan bukanlah aku daripada golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain."(surah Yusuf 12:108)

Ini antara fadilat atau kemuliaan tertinggi umat ini apabila dianugerahkan gelaran pewaris al-Qur'an dan penerus usaha dakwah yang telah dijalankan oleh Rasulullah s.a.w Fadhilat ini bertambah jelas kemuliaannya apabila dihubungkan dengan para rasul bertaraf ululazmi dalam urusan melaksanakan usaha agama. Allah s.w.t menjelaskan, mafhumnya:
"Allah telah mensyariatkan kamu tentang agama, apa yang telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang telah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan apa-apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu: Tegakkan agama dan janganlah kamu berpecah-belah tentangnya." (Surah al-syura 42:13)

Sejauh mana kita sudah menyedari tanggungjawab ini?


Fadha'il Amal: Ust. Mohd Gunawan Che Ab. Aziz.
solusi 45

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny