Tuesday 18 September 2012

Integriti Dalam Menuntut Ilmu


"Jika kamu meniru atau berbincang dengan rakan sebelah, saya tidak perlu berkata apa-apa. Kamu sudah dewasa. Tetapi cuba fikirkan perkara ini. Kamu lulus dalam ujian Bahasa Inggeris dan kamu layak masuk ke universiti. Kemudian, dengan keputusan Bahasa Inggeris ini juga kamu mendapat pekerjaan," Seorang pensyarah bahasa Inggeris dari ireland menasihati sepasang pelajar Arab.


Hari itu ada ujian bulanan bagi subjek Bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar dalam kelas kecil itu diam. saya terus menjawab soalan.
"Cuba fikirkan, adakah kamu benar-benar layak, sedangkan tahap penguasaan bahasa kamu lebih rendah daripada keputusan peperiksaan?" Bryan, seorang lelaki katolik terus "berleter". Tazkirah daripada seorang bukan muslim kepada sekelompok orang Islam!

Biarpun berbeza agama, sudut pandangan Islam dan agama lain dalam aktiviti meniru ketika peperiksaan adalah sama. Meniru itu menipu.

kata-kata itu terlintas dalam fikiran saya apabila bertembung dengan isu yang sama dihadapan pelajar dewasa yang mempelajari Islam. Segelintir pelajar meniru atau menipu semata-mata untuk lulus dalam mana-mana subjek pengajian Islam. Bukan dalam ruang masa peperiksaan sahaja, fenomena ini turut berjangkit kepada penulisan akademik, biarpun tulisannya berhias dalil al-Qur'an dan sunnah. Biarpun terminologinya disebut plagiarisme, namun sifat asasnya sama iaitu menipu.

Persoalannya, mengapa penyakit ini turut berlaku dalam dunia pengajian Islam? Perkara ini memerlukan muhasabah. Biarpun isu ini tidak meruncing, namun graduan ini akan memenuhi institusi pendidikan Islam dan pentadbiran Islam.

Jika ketika masih belajar tiada pengalaman untuk berlaku jujur, nilai integriti itu tidak akan subur dalam alam pekerjaan. Seandainya tekanan peperiksaan yang ringan itu dirasakan terlalu berat sehingga terpaksa tidak jujur, apakah ada benteng lagi untuk berintegriti di alam kehidupan kerjayayang tekanannya lebih mencabar?

Artikel ini bukan untuk mengkritik sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan. Fokusnya terhadap kejujuran pelajar dalam pembelajaran. Ia berkaitan rapat dengan niat penuntut ilmu itu sendiri. Tiada masalah pada usaha pembelajaran yang matlamat akhirnya ialah penganugerahan sijil selagi Allah dikekalkan sebagai matlamat utama.
Kerangka ilmu dan amal Muslim tidak boleh lari daripada pesanan Rasulullah sebagaimana yang dilaporkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: "sesiapa menuntut ilmu yang sepatutnya kerana Allah tetapi mempelajarinya kerana untuk mendapatkan habuan dunia, maka dia tidak akan mencium bau syurga pada hari kiamat. " (Riwayat Ibn Majah)

Amanah terhadap Ilmu

Disiplin dalam mempelajari agama begitu ketat. Semenjak perkembangan awal Islam, para ulama' secara tidak langsung telah merumuskan cara ilmu itu wajar dipelajari. kemudian, terbinalah adab-adab menuntut ilmu yang diperincikan oleh para ulama dalam bahagian awal sesebuah buku.

Uniknya, memandangkan sistem pembelajaran klasik Islam tidak berorientasikan peperiksaan, maka tiadalah sepatah dua nasihat ulama tentang larangan meniru dalam peperiksaan. Juga kerana tiada penulisan tesis yang perlu dihasilkan, maka tiadalah nasihat para ulama tentang larangan plagiarisme terhadap karya orang lain.

Namun, sejarah ada merakamkan tentang perkembangan penulisan ilmu hadith sebagai satu bidang yang menekankan aspek integriti. Amanah terhadap ilmu dipraktikkan oleh para sahabat, tabiin dan pengikut mereka. malahan para ulama' hadith mempunyai disiplin yang tinggi dalam memelihara kesucian hadith Nabi.

Perbincangan ilmu sanad dan al-jarh wa al-ta'dil sarat dengan penilaian kadar integriti seseorang yang melaporkan hadith. Perawi yang boleh dipercayai pula mempunyai tingkatannya. Begitu terperinci para ulama Islam menekankan aspek integriti, malahan menyifatkannya sebagai sebahagian daripada agama.

Ditulis oleh: Dr Mohd Al-Adib Samuri
Ruangan Analisis, Solusi 46

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny