Friday 5 August 2011

12 WASIAT IBU BUAT SI ANAK


Kehadiran suami di rumah merupakan satu rahmat kepada setiap isteri. Hanya isteri-isteri yang mendurhakai suami sahaja mengganggap kepulangannya suatu yang dibenci kerana dibebani dengan berbagai kerja dan tanggungjawab. Amat malang sekali jika ramai lagi isteri-isteri yang masih bersikap sedemikian. Hilanglah matlamat perkahwinan dimana isteri sebagai penenang dan penyeri rumah tangga.

12 WASIAT IBU KEPADA ANAKNYA:
1. Semasa suami bercakap hendaklah kamu diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk dan memotong cakapnya.
2. Bila suami marah hendaklah kamu mendiamkan diri, jangan suka menjawab, kerana ia akan menambahkan kemarahan suami mu.
3. Kadang-kadang suami suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati mu hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk.
4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan.
5. Jika dia berhajatkan sesuatu hendaklah kita cepat bertindak. Bangun segera apabila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya.
6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya mengikut selera mu.
7. Apabila pakaian suami terkoyak atau tercabut butangnya hendaklah segera ditampal atau dijahit. Jahitlah secantik yang boleh dan jangan dibuat sambil lewa.
8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan suami ditempat yang mudah dilihatnya seperti sikat, ketip kuku, minyak wangi dan sebagainya.
9. Apabila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami terlebih dahulu begitu juga bila bertembung dengan kehendak ibu ayah, berikan alasan dengan berhikmah dalam menolak kehendak mereka. Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun kita berada dalam keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar.
10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan kepada ibu ayah maka mintalah izin dari suamimu terlebih dahulu. Jangan beri dahulu kemudian baru diberi tahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang itu amat diperlukan sedangkan kita sewenang-wenangnya telah menghadiahkannya kepada orang lain.
11. Sentiasa berada dalam keadaan bersih dan kemas ketika berada di rumah.
12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun sekadar air masak sejuk.

Akhir kata wahai anakku, hendaklah kita sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami. Bersikap ramah-tamah dengan keluarganya dan bersabarlah diatas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangan dengan syariat. Disinilah peranan kita untuk berdakwah kepada mereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiap tindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnya menjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny