Thursday 22 March 2012

Hari ini Dalam Sejarah Palestin:22 Mac 2004


Nama Syeikh Ahmad Yassin bukanlah asing kepada umat Islam seluruh dunia, apatah lagi yang sering mengikuti perkembangan mutakhir di bumi Anbiya' (Palestin), ia satu nama besar yang digeruni oleh bangsa Yahudi yang berusaha untuk menghapuskannya walaupun dalam keadaan fizikalnya yang tidak normal seperti manusia lain.

Syeikh Ahmad Yassin telah dilahirkan di sebuah kampung bernama al-Jora, daerah Majdal di dalam wilayah Asqalan pada tahun 1938 dan tinggal disana sehingga tahun 1948 kerana terpaksa berhijrah ke Semenanjung Gaza ketika pendudukan pengganas Yahudi ke atas bumi Palestin.

Membesar sebagai seorang pelajar yang cemerlang di dalam pelajarannya, beliau amat disayang oleh guru-gurunya ketika berada di sekolah. Beliau juga merupakan seorang ahli sukan yang aktif dizaman sekolahnya. Pada usia muda, beliau telah ditimpa kemalangan, dimana beliau telah terjatuh ketika sedang beriadah yang menyebabkan beliau mengalami lumpuh pada bahagian kakinya. Pun begitu, keadaan itu tidak menghalang beliau untuk meneruskan kecemerlangan didalam pelajarannya dan juga aktiviti-aktiviti islam.

Pada tahun 1964 beliau telah melanjutkan pelajaran di Universiti Ain Shams di Kaherah. Pengajiannya tidak dapat ditamatkan kerana telah dipenjara pada 1966 selama sebulan oleh pihak berkuasa Mesir kerana penglibatannya dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin.

Lebih dahsyat lagi, beliau telah dihantar pulang ke Gaza oleh pihak berkuasa Mesir tanpa sempat menamatkan pengajiannya. Ujian yang getir ini tidak sedikitpun membunuh semangatnya untuk terus bergerak aktif dalam pertubuhan tersebut untuk memperjuangkan Islam dan bumi Anbiya'.

Kepulangannya ke Gaza telah menyaksikan bagaimana beliau bergerak aktif memperjuangkan Islam sebagai guru bahasa Arab dan juga khatib di Masjid Gaza. dalam masa yang singkat sahaja beliau telah menjadi terkenal di kalangan penduduk Gaza dengan khutbah-khutbahnya yang sangat memikat hati dengan mesej kembali kepada kemuliaan Islam. Beliau juga berkhidmat sebagai petugas kebajikan dan pendakwah yang gigih mendidik anak muda dengan didikan Islam.

Sekitar tahun 1969 ke tahun 1970 beliau telah menubuhkan Gerakan Ikhwanul Muslimin di Gaza dan diterima baik oleh masyarakat Gaza. Sepanjang tempoh perkhidmatannya dalam gerakan ini, beliau telah menubuhkan Mujamma al-Islam iaitu pertubuhan kebajikan yang menjaga kebajikan pelarian-pelarian palestin. Pada tahun 1982, ditubuhkan pula al-Mujahidun al-Filastiniyun iaitu gerakan jihad, kesinambungan dari perjuangan Kataib Syuyukh yang mengambil wasilah jihad sebagai landasan perjuangan mereka menentang penjajah Zionis dan membebaskan bumi Palestin dan Masjid al-Aqsa.
Pada tahun 1983, beliau telah ditangkap dan dipenjara oleh rejim zionis atas tuduhan memiliki senjata api dan cuba untuk menggugat Zionis Israel. Beliau telah dijatuhkan hukuman penjara selama 13 tahun melalui mahkamah tentera Israel, namun pada tahun 1985, beliau dibebaskan setelah menjalani hukuman penjara selama 11 bulan.
Pada Disember 1987, Sheikh Yassin bersama beberapa orang tokoh masyarakat telah mengasaskan pergerakan HAMAS (Harakatul Muqawwamatil Islamiyyah) yang secara langsung membawa fikrah Ikhwanul Muslimin yang menyeru kepada penentangan terhadap pemjajahan Yahudi di Palestin.

Beliau sendiri terpilih sebagai pemimpin tertinggi kerana terkenal dengan sifat warak, berani, lantang berpidato, sedia berkorban dan mempunyai aura kepimpinan.

HAMAS mempunyai sikap yang tegas terhadap penubuhan pemerintahan Islam, tanpa kompromi maka gerakan ini menolak perjanjian damai sementara antara Israel dan Palestin pada tahun 1993-1994. Dalam tahun 1996, HAMAS telah memulakan serangan berani mati terhadap Israel, fenomena ini menjadi igauan buruk bagi orang Yahudi.
Kebangkitan kedua Palestin selama 4 tahun setengah telah menyaksikan beberapa orang Palestin terbunuh dan 1,000 penduduk Israel terkorban.

Pada 6 september 2003, pimpinan HAMAS pernah dikejutkan dengan serangan di bangunan mereka sedang bermesyuarat. Syeikh Ahmad Yassin terselamat namun Israel terus mengintai peluang dan mereka telah menyerang dengan menggunakan helikopter pada waktu subuh yang hening pada tanggal 22 Mac 2004. Darahnya berkubang dengan serangan peluru berpandu yang dilancarkan dari atas helikopter Israel. Pembunuhan ini adalah rantaian konspirasi mereka untuk mengendurkan daya juang umat Islam di palestin.

Petikan buku:Tokoh-tokoh Gerakan Islam Abad Moden.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny