Sunday 22 April 2012

Dimensi Rezeki Dalam Solat Dhuha 2

Dimensi rezeki yang kedua seperti dalam hadith berikut;
Rasulullah pernah mengirimkan pasukan dalam sebuah peperangan. Dalam waktu yang agak singkat, mereka berjaya beroleh kemenangan dan membawa pulang banyak barang rampasan peperangan.Ramai antara mereka bercakap tentang pendeknya waktu peperangan dan cepatnya mereka pulang serta banyaknya harta rampasan perang. Lalu Rasulullah S.A.W berkata, " bersediakan kamu untuk aku tunjukkan orang yang paling singkat waktu berperangnya, paling banyak rampasan perangnya dan paling cepat kembalinya? Siapa berwudhu kemudian berangkat ke masjid melakukan solat dhuha, maka dialah yang paling singkat waktu berperangnya, paling banyak rampasan perangnya dan paling cepat kembalinya," (hadith riwayat Ahmad dan Tabrani)


Dimensi rezeki ketiga adalah seperti sabda Rasulullah S.A.W, "Dalam tubuh manusia terdapat 360 sendi. setiap sendi wajib dikeluarkan sedekahnya." Para sahabat bertanya, "siapakah yang mampu melaksanakan perkara itu?"
Rasulullah S.A.W menjawab:"Sepercik kahak didalam masjid yang kamu bersihkan, benda ditengah jalan yang mengganggu perjalanan orang, yang kamu singkirkan, adalah sedekah. Apabila kamu tidak mampu melakukannya, maka solat dhuha dua rakaat sudah mencukupi kewajipan sedekah kamu." (Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban)



Dimensi rezeki keempat adalah seperti yang diwasiatkan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadithnya, "Sesiapa yang mengerjakan solat dhuha dua rakaat, dia tidak dicatat dalam kelompok orang yang lupa. Sesiapa yang mengerjakan solat dhuha empat rakaat, dia dicatat sebagai orang yang kuat beribadat. siapa yang mengerjakan solat dhuha enam rakaat, pada hari itu segala keperluannya dicukupkan oleh Allah. Sesiapa yang mengerjakan solat dhuha lapan rakaat, Allah memasukkannya dalam golongan yang tunduk serta menghabiskan seluruh waktunya beribadat. sesiapa yang mengerjakan solat dhuha 12 rakaat, Allah membangunkan baginya sebuah istana indah dalam syurga. Tidak ada dalam sehari semalam kecuali Allah pasti memberikan anugerah sera sedekah kepada hambaNya. (hadith riwayat Tabrani dan Abu Daud)



Dimensi rezeki ke lima pula berkaitan kehidupan selepas mati. Rasulullah menegaskan "sesiapa yang mendirikan solat dhuha empat rakaat dan sebelum solat zohor empat rakaat, maka didirikan baginya rumah didalam syurga. (Hadith riwayat Tabrani)
"dalam syurga terdapat pintu yang bernama ad-Dhuha. Apabila Hari Kiamat tiba, diseru kepada manusia "Mana orang yang mendirikan solat dhuha? inilah pintu kamu. masuklah ke dalam syurga dengan iringan rahmat Allah! (Hadith riwayat Tabrani)


walau bagaimanapun, haruslah diingat bahawa ganjaran dan rahmat Allah hanya mampu dicapai dengan bertaubat dan memohon keampunan dari Allah, sentiasa menjaga solat fardhu dan ibadah wajib seharian. Wallahua'lam.

sumber: Diari hidup Rasulullah S.A.W
Tulisan: Muhammad Abd. Syukur, Muhammad Muslih Aziz, Muhammad Syamsul Yakin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny