Friday 13 April 2012

Empat Jari Kepada Anda

Adalah lumrah manusia untuk melakukan kesilapan; tetapi anda telah melakukan kesilapan yang lebih besar jika anda menyalahkan orang lain.



Firman Allah yang bermaksud:

sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah (Al-Ma'arij 70: 19 - 20)

Dan siapa yang melakukan suatu kesalahan atau suatu dosa, kemudian ia menuduhnya kepada orang yang tidak berslah, maka sesungguhnya ia telah memikul kesalahan berbuat dusta, dan melakukan dosa yang nyata (An-Nisa' 4:112)

Dan apa jua musibah yang menimpa kamu adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu) (Asy-Syu'ara' 42:30)

Dan sesiapa yang melakukan kejahatan dan menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (An-Nisa' 4:110)


KISAH SUAMI YANG PRIHATIN

Suatu masa dahulu, terdapat seorang lelaki yang merasakan isterinya mempunyai masalah pendengaran. Oleh kerana dia tidak mahu isterinya berkecil hati, dia telah pergi berjumpa dengan doktor mereka secara rahsia untuk mendapatkan nasihat. Doktor mereka mencadangkan agar dia melakukan teknik yang termudah dan paling berkesan untuk menguji pendengaran isterinya. Teknik tersebut boleh menguji betapa seriusnya masalah pendengaran isterinya. 

"Anda perlu berdiri sejauh 40 kaki daripadanya dan cuba berbual dengannya dengan nada dan kelantangan suara yang biasa. Jika dia tidak dengar, dekatinya pada jarak 30 kaki. Jika dia masih tidak dengar, berdiri 20 kaki daripadanya dan teruskan menghampirinya hingga dia boleh dengar apa yang anda cakapkan."

"Mudahnya," kata lelaki itu dengan gembira. Petang itu, ketika isterinya sedang memasak, dia mengagak jaraknya daripada isterinya.

40 kaki. "Ya, lebih kurang jauh itu," dia berbisik pada dirinya. "Malam ini kita makan apa, sayang?" dia bertanya dengan suara yang biasa. Isterinya tidak menjawab.

Perlahan-lahan, dia berjalan lebih hampir. 30 kaki... dia berhati-hati membuat anggaran. Kemudian, dia bertanya semula, " Malam ni kita makan apa, sayang?" dia bertanya dengan suara yang biasa. Isterinya tidak menjawab.

"Wah, teruk jugak nampaknya," dia bertanya pada dirinya sambil berjalan sehingga dia berada 20 kaki daripada siterinya. Tetapi isterinya masih tidak menjawab.

Dia terus bergerak ke arah isterinya hinggakan sudah menghampiri isterinya malah dia betul-betul berdiri disebelah isterinya, lalu bertanya,
"Sayang, kita makan apa malam ini?"
"Ya Allah, dah berapa kali saya nak jawab, saya goreng AYAM!"

P/s: siapa sangka? selama ini lelaki itu menganggap isterinya yang mempunyai masalah pendengaran. Rupa-rupanya telinga dia sendiri yang perlu diperiksa. Sebelum menunding jari ke arah orang lain, periksalah kesalahan diri sendiri dahulu. sesungguhnya Allah telah berfirman bahawa apa jua musibah yang menimpa diri kita adalah dari perbuatan tangan kita sendiri. tetapi dengan rahmat dan rahimnya Allah, Dia mengampunkan dosa kita jika kita memohon keampunan dariNya (",)

Petikan buku: Hidup Bukan Rahsia Anda, Saya dan Kita 
[18 kisah penuh inspirasi berasaskan kehidupan seharian seorang muslim]
  oleh Zabrina A. Bakar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny