Friday 20 April 2012

Dimensi Rezeki Dalam Solat Dhuha

Assalamualaikum semua. Sudah bersiap-siap hendak ke pejabat? Atau hendak ke kampus dan memulakan sesi menimba ilmu? Ataupun ingin memulakan rutin harian dirumah? Ada baiknya lakukan dahulu seperti apa yang pernah dilakukan oleh Rasulullah, iaitu solat dhuha, paling kurang dua rakaat. Solat dhuha dan segala yang berkaitan dengannya disandarkan atas apa yang dilakukan oleh Rasulullah. Baginda tidak hanya melakukan solat dhuha ketika berada dirumah tetapi juga ketika dalam perjalanan bermusafir.

Salah satu tujuan solat dhuha didirikan adalah supaya pelakunya mendapat rezeki dan dijauhkan daripada kemiskinan. Tetapi seseorang itu perlu betul-betul bertaubat dan memohon ampun dari Allah seperti yang ditegaskan oleh Rasulullah: solat dhuha itu mendatangkan rezeki dan menjauhkan kemiskinan, dan tidak ada orang yang memelihara solat kecuali orang yang bertaubat.

Selain hampir dengan rezeki, solat dhuha juga ada kaitan dengan taubat. Tidak ada rezeki tanpa memohon keampunan, tanpa ada usaha dan solat dhuha. "Sesiapa yang membiasakan diri melakukan solat dhuha dua rakaat, maka diampunilah dosa-dosanya sekalipun sekecil buih di lautan" (Hadith riwayat Ibn Majah dan Tarmizi)

Lebih tegas, Allah menyatakan pemberian rezeki dan pemberian keampunan dalam surah Nuh ayat 10-12 "maka Aku katakan kepada mereka, 'Mohon ampunlah kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun' pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, membanyakkan harta dan anak-anak kamu, mengadakan untuk kamu kebun-kebun dan mengadakan pula didalamnya sungai-sungai"

Implikasi positif yang kita harapkan dalam solat dhuha dalam konteks ini adalah pertama, dengan solat dhuha ini kita mampu membezakan antara pendusta dan orang yang benar. Ini kerana orang yang menjaga solatnya akan menjauhkan diri dari melakukan pembohongan. Jika kita masih tidak dapat membezakan, bererti kita sendiri masih suka berdusta. Ataupun kita masih memandang orang daripada penampilan ataupun daripada bahasanya.

Kedua, dengan solat dhuha, kita dapat menghapuskan sikap tidak konsisten. Kita mulakan dengan diri kita sendiri. Ketika kita membela pengkhianat dan mengatakan dia seorang yang amanah demi meraih keuntungan peribadi, kita sebenarnya telah menghancurkan kebenaran. Kita perlu berpihak kepada amanah walaupun kita akan menanggung rugi. Menjaga solat akan menghindarkan kita dari tidak konsisten berpihak pada kebenaran apatah lagi menggunakan kelebihan dan kekurangan orang lain untuk mengejar cita-cita sendiri.

Ketiga, dengan solat dhuha, kita dapat memperbaiki diri dengan memohon keampunan kepadaNya. dengan memohon ampun, selain berusaha, pintu rezeki pasti terbuka luas. Malah, bukan hanya rezeki berupa wang ringgit dan harta benda tetapi juga rezeki kedamaian, keamanan, kebahagiaan, saling mempercayai satu sama lain, kasih sayang dan perpaduan.

Menurut tafsir Ibnu Kathir berkaitan surah Nuh ayat 10-12, apabila manusia berdoa dan meminta ampun kepadaNya dan sentiasa mentaatiNya, Allah pasti menambahkan rezeki, menurunkan hujan serta berkat dari langit dan bumi, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, melimpahkan air, memperbanyakkan harta dan anak-anak, menjadikan kebun-kebun penuh dengan pelbagai jenis buah-buahan serta mengalirkan sungai-sungai diantara kebun itu. Inilah dimensi rezeki yang pertama.

Bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket

NISA’ berhasrat untuk menjalin hubungan akrab dengan pelbagai pihak seperti kementerian, agensi kerajaan, media serta NGO dalam usaha NISA’ untuk berkhidmat kepada masyarakat.


MISI NISA'

NISA' berhasrat melahirkan generasi yang mengagungkan agama, mencintai ilmu & berakhlak mulia. Misi NISA' ini akan tercapai melalui program-program yang dirancang dengan teliti, disemai dengan kasih sayang, dan disampaikan dengan penuh keikhlasan.


KEAHLIAN NISA'

Wanita berusia 15 - 40 tahun


SLOGAN NISA'

Slogan NISA' ialah "Penghubung Generasi Muda" atau "Connecting Youth", menggambarkan kesungguhan NISA' untuk menyatukan generasi muda melalui pendekatan bersepadu dalam usaha meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net
Photobucket
PRESIDEN:
Pn. Nur Aishah Sulong
(Contact No: 0139535916)

NAIB PRESIDEN:
Pn. Nurul Mukminah Yusof
(Contact No: 01111009240)

SETIAUSAHA:
Pn. Nurussolehah Yusof
(Contact No: 01119324325)

TIMBALAN SETIAUSAHA:
Pn. Nor Hafsah Muhammad Noor

PEGAWAI KEWANGAN:
Pn. Wan Normayani

EXCO UNIT PEMBANGUNAN INSAN (UPI):
Pn. Fatimah Az-Zahra M.Yahaya

EXCO UNIT PENDIDIKAN & KERJAYA (UPK):
Cik Sakinah Abdul Aziz

EXCO UNIT KAUNSELING & KEBAJIKAN (UKK):
Pn. Siti Zuhaidah

EXCO UNIT KESENIAN & SUKAN (UKS):
Pn. Hayati Ibrahim

EXCO UNIT NISA' NEWS & NETWORK (3N):
Cik Norasyikin Safieny